Partnerzy serwisu:
Tabor i technika

Alstom: Polska ma zasoby do budowy KDP

Dalej Wstecz
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Data publikacji:
12-06-2025
Ostatnia modyfikacja:
12-06-2025
Tagi geolokalizacji:

Podziel się ze znajomymi:

TABOR I TECHNIKA
Alstom: Polska ma zasoby do budowy KDP
wiz. Alstom
Działające w Polsce firmy są w stanie zbudować zarówno infrastrukturę, jak i tabor kolei dużych prędkości własnymi siłami – powiedział podczas Kongresu Infrastruktury Polskiej członek zarządu Alstom Polska Adam Juretko. Podkreślił znaczenie odpowiedniego przygotowania przetargów: przemyślanego określenia ich zakresu i wymagań oraz wprowadzenia certyfikacji wykonawców.

Formułując warunki przetargowe dla taboru oraz infrastruktury kolei dużych prędkości, trzeba – jak przekonywał Juretko – określić docelowe parametry eksploatacyjne i konsekwentnie je realizować. Proces ten nie może skończyć się na etapie budowy – jego częścią powinna być także eksploatacja i utrzymanie.

Infrastruktura: Koszty trzeba liczyć dla cyklu życia

– Jako firmy technologiczne zostajemy z naszymi klientami na 20-25 lat. Parametry powinny obejmować koszt w cyklu życia, nie tylko w momencie realizacji inwestycji. Nowe wymagania i zagrożenia powodują, że współpraca trwa przez cały okres życia naszych produktów – argumentował.

Przetargi na systemy sterowania ruchem powinny – według przedstawiciela Alstomu – obejmować całe linie. – Nie dzielmy linii w zamówieniach na kawałki, choć to łatwiejsze. Systemy odpowiadające za bezpieczeństwo powinny być spójne. Ułatwia to też modernizację, rozbudowę i wprowadzanie nowych rozwiązań w przyszłości – uzasadniał Juretko. Jak zaznaczył, zasada ta powinna znaleźć zastosowanie także przy budowie nowych linii, tworzących komponent kolejowy CPK.

Tabor: Pracownicy z kompetencjami już w Polsce są

Standardy dla taboru o prędkości 300 km/h i wyższej są – według przedstawiciela Alstomu – tak wyśrubowane, że nie pozostawiają miejsca na „eksperymentowanie”. Są one – jak stwierdził wyższe niż w przypadku infrastruktury. Opowiedział się za certyfikacją wykonawców, która „powinna przynieść efekty” w postaci wyboru wykonawcy o wystarczającym doświadczeniu.

Zdaniem Juretki wystarczające pod tym względem są zasoby nie tylko całego globalnego koncernu Alstom, ale i jego polskiego oddziału. – Zatrudniamy w Polsce ponad 5 tysięcy osób. Już dziś budujemy pociągi KDP, ale niestety nie dla polskiego rynku. Moglibyśmy zbudować je przy udziale tych samych ludzi, którzy pracują dziś w naszych polskich zakładach. Mają oni wiedzę pozwalającą zrealizować takie zadanie – podkreślił członek zarządu.

„Zapaść inwestycyjna” 2021-2023 została wykorzystana

Wielu doświadczeń może dostarczyć polskim podmiotom również eksploatacja linii dla pociągów o prędkości maksymalnej 250 km/h. – Mamy nadzieję, że problem z GSM-R za chwilę zostanie rozwiązany i 250 km/h wkrótce stanie się w Polsce faktem – zadeklarował Juretko. Zastrzegł jednak, że różnica między prędkością 250 a 300 km/h – choć laikowi może wydawać się niewielka – z inżynieryjnego punktu widzenia jest bardzo duża.

– Trzy lata zapaści inwestycyjnej na kolei wykorzystaliśmy na przygotowanie się do wyzwań technologicznych od strony takiej infrastruktury. W tej branży pracuje u nas ponad tysiąc osób. Wiele z nich wzbogaca własną wiedzę, uczestnicząc w budowie KDP za granicą. Mamy więc zaplecze w Polsce – i, o ile znam naszych głównych konkurentów, każdy z nich również wykorzystał w ten sposób okres zastoju. Nie obawiam się więc: jesteśmy gotowi budować KDP polskimi siłami, bo budujemy ją już dziś. Szkoda, że nie dla rynku polskiego – podsumował przedstawiciel Alstomu.
Partnerzy działu

BODE Rawag
Recaro-Growag
Radionika
Wago Elwag
Voith Turbo
Aste
R&G Plus
Dellner
CORAIL

Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Pozostałe z wątku:

Kombud Group pierwszym polskim producentem w UNIFE

Biznes

PKP Intercity: 25% taboru sypialnego nie jeździ

Tabor i technika

PKP Intercity: 25% taboru sypialnego nie jeździ

Jakub Rösler 13 czerwca 2025

Zobacz również:

CPK planuje Lokalne Huby Mobilności

Infrastruktura

CPK planuje Lokalne Huby Mobilności

Centralny Port Komunikacyjny 12 czerwca 2025

Lokomotywy Alstom w barwach Akiem będzie serwisował producent

Tabor i technika

Pozostałe z wątku:

Kombud Group pierwszym polskim producentem w UNIFE

Biznes

PKP Intercity: 25% taboru sypialnego nie jeździ

Tabor i technika

PKP Intercity: 25% taboru sypialnego nie jeździ

Jakub Rösler 13 czerwca 2025

Zobacz również:

CPK planuje Lokalne Huby Mobilności

Infrastruktura

CPK planuje Lokalne Huby Mobilności

Centralny Port Komunikacyjny 12 czerwca 2025

Lokomotywy Alstom w barwach Akiem będzie serwisował producent

Tabor i technika

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Transport Publiczny
Rynek Lotniczy
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5